Subject: RE: Sarivargused ja näotuvastustehnoloogia
From: "Andri Ahven"
To: <[email-masked]>
Cc: "Tannar Tiitsar" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 16 May 2024 17:30:10 +0300

Tere!

Täname pöördumise eest. Pakume temaatika arutamiseks aega T, 21.05 aja
kell 15–16 Teamsis ja/või justiitsministeeriumis kohapeal. Kui see aeg
Kaupmeeste Liidule sobib, saadan lingi.

Tervitades

Andri Ahven
Nõunik
Kriminaalpoliitika osakond
Justiitsministeerium
 <http://www.just.ee/> www.just.ee

512 0961

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Tuesday, May 7, 2024 11:05 AM
To: Andri Ahven <[email-masked]>; Andres Parmas
<[email-masked]>; Pille Lehis <[email-masked]>; Heddi
Lutterus <[email-masked]>
Cc: Tannar Tiitsar <[email-masked]>;
[email-masked]; [email-masked]
Subject: Sarivargused ja näotuvastustehnoloogia

Lugupeetud peaprokurör, AKI peadirektor ning Justiitsministeerium.

Kirjutan teile Kaupmeeste Liidust seoses ettepanekuga, mida kaupmehed
sooviksid teiega arutada. Nagu te ehk kursis olete, on vargused viimase
aastaga plahvatuslikult kasvanud ning kaupmehed viitavad, et 2024. aasta
esimeses kvartalis vargustest kantava kahju trend süvenes.
Justiitsministeeriumil valmis hiljuti uuring, kus püüti leida võimalusi
riigi ressursside väiksemaks kasutamiseks varastega tegelemisele kuna
arusaadavalt on riigil eelarvedefitsiidi tingimustes vaja leida
kokkuhoiukohti ka personali ajakasutuses. Samal ajal on jaekaubandust
räsinud kaks aastat kestnud tarbimislanguse laine ning rekordiliselt madal
ostujõud, mistõttu ka erasektori poolel on ressurssidega kitsas käes.
Majanduses on halvad ajad ning ebaseaduslik tegevus varaste poolt on selle
selge peegeldus.

Me ei näe, et oleks vastutustundlik lasta sellel trendil lihtsalt kõrvalt
vaadates süveneda, mistõttu palume kohtumist, et arutada teiega ühte
võimalikku lahenduse ideed. Justiitsministeeriumi värske analüüs näitas,
et oluline osakaal vargustes on professionaalsetel vargajõukudel ja
nendele tuleks ka riigil suunata põhiressurss. Oleme sellega kannatanute
esindajana nõus. Üks võimalus on lubada erapindadel- poodides- kasutada
näotuvastustarkvaraga kaameraid ning nendega tuvastada sarivargaid. Kuidas
seda üles ehitada ja milliste piirangutega, on arutelu küsimus ja seda me
sooviksime teiega arutada. Oleme kursis, et see on oluline privaatsuse
riive, tekib küsimusi, ega andmeid millekski muuks veel ei kasutataks ja
tõenäoliselt Andmekaitseinspektsioon näeb olulisi riske. Me tunnistame
seda ja oleme valmis otsima kasvõi väga kitsast kompromisslahendust ja
seda koostöös testima. Probleem on muutunud nii akuutseks, et mitte
millegi tegemine lihtsalt ei ole enam kaubandusele võimalik.

Palun, et leiaksime asutuste vahel ühise aja võimalusel enne mai lõppu, et
arutada nii riske kui potentsiaalseid võimalusi. Jään teie vastust ootama.

Lugupidamisega

Nele Peil

Tegevjuht

Eesti Kaupmeeste Liit

Kiriku 6, Tallinn 10130

E-mail:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Mob +37256 634 434

https:// <http://www.kaupmeesteliit.ee/> www.kaupmeesteliit.ee